Friday 22 March 2013

usaha aku

Assalamualaikum
Dear Love & Colourful Life blog ,

Okay ! Debaran dah habis .. no more dup dap dup dap pasal SPM lagi. Lepas ni , dup dap dup dap tunggu rezeki sambung belajar pulak. Insha Allah, kan ?

Semalam, makcik aku telefon abah, . "Hah? Kak Yong dapat berapa SPM?"
"Tak amik lagi .. "
"Kenapa tak amik lagi ?? Patotnya datang awal-awal ke sekolah tuu .. suruh dia pergi cepat. Nanti habis A orang amik nanti."

haha. lawak betul lah mak cik aku ni .. padahal aku tengah kerja time tu .

Tadi, sebelum aku datang sekolah . Banyak benda yang aku fikir. Nak amik itulah, nak amik inilah .. grr ! bergelora otak aku. Aku kol kawan aku, Siti Zainab. Ajak dia temankan aku amik result SPM. Dia pun, okay je.  Aku ? pakai baju kurung la.

Dalam pukul 11:30 pagi, aku bertolak dari rumah. Lepas tu ke rumah dia, jemput naik moto sama-sama. Ehh ? Boleh pulak aku sesat ? Tak ingat yang mana satu lorong rumah dia. Serius ! aku rasa aku dah panik. Nak mesej, tanya dia. Takde kredit pulak ??  Tapi ?? Rilekkss.. cari perlahan-lahan ~

Alhamduliulllah. Jumpa jugak, *tengah-tengah panas tu. Allah bagi petunjuk dekat aku. nasib baik nampak dia dekat luar tengah menyapu sampah. Kalau tak, memang sesat lah aku. Lepastu .. bila dah sampai sekolah. Aku parking moto dekat luar sekolah. Tak yakin pulak nak parking dalam sekolah. Yela .. kan kita ni dah habis sekolah. Rasa macam ?? "Ehh ? boleh masuk ke tak ni ? " Rasa janggal .

Then, bila dah masuk kawasan sekolah . Memang berdebar gila .
"Ya Allah, Engkau permudahkanlahh segala urusan ku. Amin .."

First thing ! Memang nak cari guru kelas. Cikgu Rosyida. Tapi, dia takde dekat meja. Aku nak tengok jadual dekat meja dia , dia tengah mengajar dekat kelas mana? Tetiba ada seorang cikgu ni tegur aku.
"Nak cari siapa?"

Dengan suara yang lemah lembutnya, aku jawab. "Err .. nak cari cikgu Rosyida. Semalam saya tak amik result . " * padahal aku tengah takut.

"pegi pejabat . "

"Ouh? Ok. Terima kasih cikgu."
Aku tunduk hormat,  Dah terbiasa. Ucap terima kasih or selamat pagi atau petang dekat cikgu-cikgu dengan tunduk hormat. Dulu time kat sekolah cina, diorang ajar macam tu nak hormat guru. Bagus kan? Sampai sekarang aku amalkan. aku buat.

Lepas tu, kami pun berlalu pergi ke pejabat. Aku masuk pejabat. Then, ada abang kerani yang muka macam Zain Ruffedge datang, tanya kitorang. " Ye dik, ada ape ?"

"Err .. saya nak amik result SPM sebab semalam saya tak datang amik. "
"Oh, kelas ape ? "
"5 Sastera 2"

 Dia pun selak-selak, belek-belek banyak fail. Then, dah jumpa fail kelas. Dia tanya lagi.
"Ok, nama apa?"
"Rabi'atul Adawiyah."

Dia cari .. then, dia tengokkkk sekejap ada helaiankertas yang dia pegang . lepas tu dia bagi aku.
"Nah . 2A. "

Cis ! Dia tengok result aku ?! Selambe dia je . Aku  tak tengok lagi, dia dah tengok dulu. Sedap-sedap je dia rasmi kan dulu result aku tu ??

Bila aku dah tengok result aku . Ok. aku terkejut. Aku sedih .. aku tak dapat capai apa yang aku target kan. Aku target 5A . Tapi ?? Takde rezeki . Abang tu pandang aku. "Ehh ? Jangan nangis . "

"Eh? mana ada? .. " Aku senyum je. Aku tak nangis. Sedih je.  Lepas tu dia terus cari lagi banyak sijil-sijil. Sijil berhenti sekolah, sijil koko. Sijil KRSV 2012 ( Seni Visual ) . Banyak lagi sijil lah. Tapi, Sijil SPM Zainab kata tak keluar lagi. So, tunggu jela .. Then, ada satu fail tu abang office boy tu kata takde pada dia. So, kena mintak dekat cikgu la . Kitorang pun cari guru kelas.

Sambil cari tu , ada mata yang memandang . *malu kott !
Ada mulut jahat yang menyakat . "Ehh ? orang sekolah lah .. "

Bising pulak budak tu. Cepuk kang ! bila dah jumpa Cikgu, rasa macam nak nangis je .

"Awak, dapat result okay ni jangan lupa mohon sambung belajar yang kerajaan punya . Kalau swasta, mahal rasanya. Apply nurse pun ok jugak. Gaji nurse pun dah mahal sekarang."

"Baik cikgu. "

Banyak lagi lah kitorang borak .. Aku nak peluk, nak cium-cium Cikgu Rosyida. Tapi, budak-budak form 4 dalam kelas ramai pulak ? Kang ape pulak kata diorang kan ? Tak pe. Lepas cuti sekolah, aku datang lagi .. aku nak cari semua cikgu, aku nak peluk, aku nak cium ucapkan terima kasih yang tak terhingga . !

Tipulah kalau aku kata aku tak sedih .Aku tak dapat capai apa yang aku idamkan .  Tapi, mama pernah pesan dekat aku. "Tak kisahlah dapat result macam mana pun, janji jadi manusia yang berguna. jangan buat benda yang tak elok sudah. Tak kisah, rezeki ada di mana-mana. Kita cuma perlu usaha aje. Tawakal seterusnya. "

Mama jenis yang tak kisah . Sebab mama tau aku baik*cehh ...
tapi aku tetap rasa serba salah sebab aku tak dapat nak bagi keputusan yang aku nak bagi dekat mama dengan abah. maaf .

Halatuju lepas SPM, klik sini .

No comments: