Friday 22 March 2013

Rindu nenek

Assalamualaikum
Dear Love & Colourful Life blog ,

Semalam, lepas balik dari kerja tolong Cik Lin. Letihhh sangat ! macam nak tercabut kaki aku. Yelah, kalau tak tercabut kaki, itu bukan kerja namanya. Cuma perlu biasakan diri aje.

Aku bukak pagar. "Assalamualaikum" . Aku bagi salam.
Adik aku yang paling kecik, yang paling manja dengan aku tengah main dekat laman rumah. Bila dia nampak je aku, selalu dia panggil macam ni .. "Kakak ~ ! " 

 Aku pun ikut lah gaya cakap dia. 
"Nuha ~ "
"Kakak ~" dia ajuk balik .
"Nuha ~ " aku ajuk balik . Haha . Repeat banyak kali. kalau dah penat, kitorang berhenti lah. Lepastu gelak sama-sama. Pandai betul adik aku ni.

Everytime aku keluar dari bilik, turun tangga. Dia nampak je aku, dia akan tegur. "kakak~ "
Aww.. adik aku ni, sweet nya ..

Haha. ok, balik dari keje, aku penat . Aku cari katil dulu. Baring. Then, takde keje.. aku keluarkan henset dari poket. Aku bukak folder Picture.  Aku sroll down, nak  tengok gambar hero jepun feveret aku . Yamashita Tomohisa ( Yamapi ).

Scroll ke bawah lagi, tiba-tiba terbukak gambar arwah nenek aku. Suatu perasaan sedih muncul. Sebak di dada. "Wan, akak rindukan wan ."

*Wan - gelaran yang aku panggil nenek aku.

Aku tatap lagi gambar arwah. Aku betul-betul rindukan dia. Waktu aku lepas PMR, aku dah simpan hasrat nak tukar sekolah dekat kampung dan nak stay dengan nenek aku. Aku nak teman dan jaga wan sebab kesian, wan sorang-sorang je sejak atuk dah takda. Tapi, niat yang aku hasratkan tu tak tercapai. Arwah pergi dulu tinggalkan aku.

Aku ingat, bila aku dah study U atau kolej, dahh ada lesen kereta, Aku nak bawak arwah jalan-jalan. Arwah suka shopping. Sama jugak macam aku. Semua tu tak dapat aku buat.
Aku teringat.

Dulu,  Biasalah ~ budak-budak. Tengok tv sambil meniarap.
Yang orang tua-tua dulu pulak banyak gila pantang larangnya..
Haha.. Aku tengah syiokkk gila tengok drama tv, Arwah pulak tengah lipat kain sambil tengok tv jugak. tapi, jauh sikit dari aku. Dia nampak aku meniarap sambil angkat kaki, dari jauh dia baling remote control, 

"Syiiuuu ~ "

Perghh ! Tepat-tepat ! Kena dekat kaki aku . Erghhh ! Sakit woo .. Arwah wan baling remote sebab itu je benda yang dekat dengan dia. Cuba bayangkan,kalau ada pisau atau parang dekat sebelah dia. ?? Grr .. tak pasal-pasal hilang kaki aku time tu jugak. haha ..

Waktu tu aku tak tau sebabnya ? Memang lah kecik hati kan ? . Tapi, bila aku dah tau .. "Ooooo .. itu ke sebab nya?" . baru kita faham.

Pantang larang orang tua dulu-dulu . Tak boleh meniarap sambil angkat kaki ke belakang. Nanti mak kita tak ada. ( meninggal ).

Puas aku kenangkan memori aku dengan arwah. Aku teringat, kalau rindu pada seseorang yang dah meninggal dunia, jangan  lupa sedekah kan Al fatihah.

Lepas aku baca Al Fatihah, aku terus tertidur. maybe sebab penat.

No comments: